Mazda 323F |
Jak oceniasz nadwozie Mazdy 353F?
Jako, że współcześnie producenci, tworzą coraz to nowsze rozwiązania we wszelkich układach w naszym pojeździe, nie inaczej jest też z rozwiązaniami nadwozi. Ponieważ ciężko wymyślić już coś zupełnie nowego i unikalnego w tej kategorii, coraz częściej łączy się pewne cechy charakterystyczne, dla dwóch różnych typów nadwozi, co skutkuje powstaniem "czegoś" co ciężko jednoznacznie, zakwalifikować, do konkretnego typu. Baaa... powiem więcej, czasami ciężko zgodzić się z producentem, który sugeruje jaki typ nadwozia ma jego pojazd. Dlatego też postanowiłem zebrać w jedno miejsce trochę ogólnych informacji, na temat typów nadwozi, popartych przez przykłady z życia wzięte. ;)
Sedan
- wyraźnie oddzielony przedział silnikowy,
- pasażerski i bagażowy, bagażnik oddzielony od okna,
- 4-6 miejsc siedzących,
- najczęściej boczne okna rozdzielona stałymi słupkami nośnymi.
Lancia Kappa - 2-drzwiowy sedan |
Ford Mondeo 2001 - 4-drzwiowy sedan |
Hatchback
Słów kilka na temat tego typu nadwozia. Najprościej i najbardziej potocznie, można określić hatchback'a jako samochód z "uciętym tyłem". Mówi się też, że są to samochody 3 lub 5 drzwiowe, ze względu na to, że tylna klapa połączona z szybą pełni funkcje tylnej ściany pojazdu. Cechy charakterystyczne dla tego typu nadwozia to:
- nadwozie jedno-, lub dwubryłowe,
- tylna klapa połączona z szyba,
- duża tylna klapa bagażnika (3-cie lub 5-te drzwi),
- składana kanapa ułatwiająca transport większych przedmiotów.
Honda Civic 2009 - hatchback |
Fiat Grande Punto - hatchback |
Liftback
Nadwozia typu liftback, potraktować można jako podkategorię hatchbacków. Niektórzy producenci nie dokonują tego podziału i po prostu klasyfikują je jako hatchbacki, natomiast niektórzy robią z tego tytułu reklamę modelu, chwaląc się nowoczesnym nadwoziem typu liftback zastosowanym w swoim nowym (starym) modelu. Jeżeli jednak zdecydowaliśmy się tak taki podział zobaczymy jakie są zasadnicze różnice wyróżniające ten typ nadwozia:
- pojęcie liftback stosuje się do samochodów klas wyższych niż hatchback,
- nieco łagodniej pochylona tylna szyba, stanowiąca jednak ciągle integralną część tylnej klapy,
- zazwyczaj występuje nawis za tylnym kołem, (podobieństwo do sedana).
Opel Insignia - liftback |
Nissan Primera - liftback |
Coupe
Nadwozia typu coupe prezentują sobą sportowy charakter i zacięcie. Jednak oczywiście coś za coś. Nie należą one do zbyt komfortowych, w szczególności dla pasażerów, jeżeli w ogóle miejsca dla nich zostały zaplanowane przez konstruktorów. Również wsiadanie do takiego pojazdu może być utrudnione z powodu płaskiej linii nadwozia. Do zalet natomiast na pewno można zaliczyć niski poziom współczynnika Cx, w granicach 0,3 co znacząco wpływa na zmniejszenie oporów aerodynamicznych w czasie jazdy. Charakterystyczne cechy to:
- od 2 do 4 miejsc siedzących,
- płaska i opływowa sylwetka, nadająca sportowy charakter,
- nadwozie dwudrzwiowe lub trzydrzwiowe,
- opadająca linia dachu.
Peugeot 407 - coupe |
Kombi
O typie nadwozia jakim jest kombi nie trzeba chyba wiele pisać. Współcześnie jest ono bardzo popularne, szczególnie wśród tych którzy nie lubią jeździć na wakacje z torbami na kolanach ;) Lub zabierają na te wakacje gromadkę dzieci. Jest ono bardzo funkcjonalne, co za tym idzie większe, ale niestety również mniej opływowe, co wpływa na koszt podróży.
- wydłużona sylwetka, z obszerną częścią bagażową,
- po trzy szyby boczne z każdej strony,
- jest to nadwozie dwubryłowe, jednak tylna szyba pochylona jest łagodniej niż w hatchbacku.
Citroen C5 2007 - kombi |
Skoda Octavia II - kombi |
Można by opisać również inne typy nadwozia, charakterystyczne np. dla samochodów dostawczych, takie jak van, minivan, czy też z innej beczki, np. kabriolet, czyli wiatr we włosach i te sprawy. Jednak moim celem było opisanie najczęściej spotykanych nadwozi samochodów w naszych domostwach, a także próba uporządkowania, pewnych cech charakterystycznych dla nich i pozwalających odróżnić je od siebie. Być może pojawi się w przyszłości część druga, kontynuacyjna.
Narazie jednak postanowiłem dokończyć pracę, nad jednym z kolejnych tematów, jednym z rozwiązań systemu przeniesienia napędu, którym będę mógł was zadręczyć ;) Jednak gdyby ktoś był ciekawy zapraszam do subskrypcji, lub do polubienia nas na facebook'u (poniżej artykułu). Tam pojawiają się informacje na temat nowych artykułów. Na dzisiaj to wszystko pozdrawiam serdecznie ;)
Zdjęcia zamieszczone w artykule pochodzą z galerii serwisu: http://www.autocentrum.pl
Artykuł ciekawy. Sądzę jednak, że oddzielanie 2-drzwiowych sedanów od coupe to trochę przerost formy nad treścią, według mnie sedan bez tylnej pary drzwi to nie sedan ;d Inna sprawa, że czasami można by dyskutować nad różnicami między coupe i hatchbackiem, bo często jest ona tylko subiektywna, na pewno nie techniczna ;p (vide Pontiac Firebird IV generacji). Ale często prawa techniki swoje, a reklamowe swoje, tak jak Mercedes CLS jest przecież zwykłym sedanem- niedawno miałem ostrą debatę na ten temat z moim znajomym, który twierdzi, że to 4-drzwiowe coupe. 4-drzwiowe coupe nie istnieje! ;D
OdpowiedzUsuńZauważyłem ciekawy błąd, mianowicie: "pojęcie liftback stosuje się do samochodów klas wyższych niż liftback". Trochę bez sensu to zdanie brzmi ;p
A co do następnego wpisu- nie masz może przypadkiem na myśli sprzęgła hydrokinetycznego? ;>
Dzięki za komentarz i przede wszystkim za wskazanie błędu ;), który oczywiście już poprawiłem. Cieszę się, że rodzi się dyskusja, bo w końcu o to chodzi, żeby wymieniać swoje opinie, szczególnie że temat pozwala poniekąd na różne interpretacje ;)
OdpowiedzUsuńCo do następnego wpisu, szykuje coś podobnego, a mianowicie również sprzęgło, ale lepkościowe, czy jak kto woli wiskotyczne. ;) Ale sprzęgłem hydrokinetycznym też na pewno się zajmiemy przy okazji automatycznych skrzyni biegów.
Pozdrawiam ;)
Od siebie dodam, że ustalony od kilkudziesięciu lat porządek w segmentach i typach nadwozia burzą nam producenci aut np. niemieckich, przykłady można mnożyć, poczynając od BMW X6, przez Audi A7, na Mercedesie A z nadwoziem w stylu CLS'a, który niedługo ma się pojawić kończąc. Sugeruję pozostanie w kontakcie, gdyż z przyjemnością czytam tego bloga, i mimo iż mój pierwotny projekt przynajmniej tymczasowo został zakończony, warto łączyć ze sobą źródła mniej lub bardziej powszechnej wiedzy o motoryzacji.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam.
Co do Mondeo Mk3 jako reprezentanta typu nadwozia sedan, to niestety jest bardzo śliski temat, ponieważ w przypadku tego auta, sedan i hatchback są prawie identyczne. Polecałbym jakiś inny wzorzec w tej sytuacji. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńaz
OdpowiedzUsuńcompaktczym
sie
rozni
az
OdpowiedzUsuńcompaktczym
sie
rozni
Ciekawe
OdpowiedzUsuń