Układ napędowy

Dwumasowe koło zamachowe

Dwumasowe koło zamachowe - nowa jakość w kulturze pracy silnika, czy dodatkowe obciążenie dla naszej kieszeni? W cyklu pracy silnika czterosuwowego, energia wytwarzana jest jedynie w jednym z czterech cyklów pracy. Oprócz wykorzystania tej energii do napędu kół, należy pewną jej część przeznaczyć na pozostałe trzy fazy pracy. Do zminimalizowania tych kosztów energii stosuje się koło zamachowe, które nie pozwala na wytracenie prędkości pracującego silnika...                            

 CZYTAJ WIĘCEJ...          



Sprzęgła

Sprzęgło zlokalizowane jest pomiędzy silnikiem a skrzynką biegów. Aby można było sprawnie zmieniać biegi, potrzeba przerwać "łańcuch" przeniesienia napędu. To jednak jeden z licznych powodów dla których w samochodach stosuje się sprzęgło wyłączalne...                            

 CZYTAJ WIĘCEJ...          



Skrzynki biegów - teoria

Dzisiaj postanowiłem przybliżyć trochę informacji na temat skrzynek biegów. Będzie trochę ogólnych informacji, ale ich przyswojenie jest niezbędne aby prawidłowo rozumieć potrzebę stosowania skrzynek biegów w pojazdach samochodowych, czy motocyklach. Tak więc ruszamy!...                            

 CZYTAJ WIĘCEJ...          



Skrzynki biegów - przełożenia

Tak jak obiecałem zajmę się w dalszym ciągu skrzynkami biegów, a konkretnie skupimy się dzisiaj na przełożeniach. Przypomnę jedynie na wstępie, że każdy bieg posiada swoje własne przełożenie i tak w zakresie niskich biegów chodzi o uzyskanie siły napędowej, a na biegach wyższych o rozwinięcie jak największej prędkości....                            

 CZYTAJ WIĘCEJ...          



Synchronizatory

Manualne skrzynie biegów, wymagają ingerencji człowieka w ich działanie, naszym zadaniem jest zdecydowanie i wybór odpowiedniego biegu, w zależności od aktualnych warunków jazdy. My z "kokpitu" naszego samochodu widzimy drążek zmiany biegów i w zasadzie to wszystko. Dlatego dzisiaj zajmiemy się tym co dzieje się wewnątrz skrzyni biegów podczas wyboru odpowiedniego przełożenia...                            

 CZYTAJ WIĘCEJ...          



Przekładnia główna i mechanizm różnicowy

Podczas pokonywania zakrętów, koło wewnętrzne przebywa krótszą drogę niż koło zewnętrzne. Wiąże się to z różną prędkością obrotową obu kół. Co gdy koła te są napędzane? Jak sprawić, aby jedno koło kręciło się wolniej niż drugie? Z pomocą przychodzi mechanizm różnicowy, zwany dyferencjałem...                            

 CZYTAJ WIĘCEJ...          



Wały napędowe

Wał napędowy musi nie tylko przenieść moment obrotowy na koła napędzane. Musi również dopasować się do elastycznego zawieszenia osi i kół, a także posiadać zdolność do tzw. kompensacji wzdłużnej, czyli dostosować swoją długość podczas pracy zawieszenia...                            

 CZYTAJ WIĘCEJ...          



Sprzęgło lepkościowe (wiskotyczne)

Dzisiaj postanowiłem napisać kilka słów na temat pewnej koncepcji, która stała się fundamentem dla współczesnych systemów rozdzielających moment obrotowy na poszczególne osie w samochodach z napędem na cztery koła, lub też na poszczególne koła jednej osi, w przypadku napędu na jedną oś. Mam tutaj na myśli sprzęgło lepkościowe, bądź też jak kto woli wiskotyczne. Jego prosta konstrukcja i właściwe bezobsługowość sprawia, że znalazło ono swoje miejsce w różnych rozwiązaniach napędu samochodów i nie tylko...                            

 CZYTAJ WIĘCEJ...          



1 komentarz:

  1. Witam,

    nazywam się Rafał Bielski i jestem wydawcą miesięcznika Auto Moto Technika - http://www.automototechnika.pl, chciałbym Panu zaproponować publikowanie tekstów w AMT.
    czy byłby Pan zainteresowany współpracą z naszym magazynem?

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń