poniedziałek, 14 maja 2012

Dwusprzęgłowe skrzynie biegów (DSG) cz.1

Dwusprzęgłowa skrzynia DSG montowana w pojazdach marki VW
Źródło: VW
   Coraz większe wymagania w dziedzinie komfortu, płynności i kosztów podróży wywierają ciągłą presję na konstruktorów pojazdów samochodowych. Zaawansowany poziom rozwoju techniki zmusza to tworzenia coraz to bardziej skomplikowanych podzespołów, łączących element mechaniczne, elektroniczne i hydrauliczne. Można śmiało powiedzieć, że dzisiejszy temat pochodzi z najwyższej półki spiżarni zwanej motoryzacją... dzisiaj będzie mowa o dwusprzęgłowych skrzyniach biegów łączących zalety skrzyni manualnych i automatycznych.  


   DSG, Powershift, EDC, PDK, S-Tronic, TCD, ... zapewne każdemu z nas obił się o uszy przynajmniej jeden z tych skrótów. Gdyby sięgnąć do słownika motoryzacyjnego, po ich rozwinięciu okazałoby się, że wszystkie te pojęcia łączy jedna wspólna cecha, a mianowicie odnoszą się one do określenia: "Dual Clutch Transmission." Oczywiście chodzi tutaj o dwusprzęgłowe skrzynie biegów.
Ponieważ to rozwiązanie techniczne znalazło zastosowanie u praktycznie wszystkich liczących się producentów każdy z nich, jak to zwykle w motoryzacyjnym świecie bywa, nazwał je "po swojemu".
I tak oto, np VW nazwał swoje skrzynie DSG (Direct Shift Gearbox), Ford - Powershift, itd. (Pozostałem marki wymienione są w materiale video.)

    A historia zaczęła się niepozornie od wyścigowego modelu Porsche 962 produkowanego (przynajmniej jak twierdzi Wikipedia) w 1984r. W tym to modelu po raz pierwszy zastosowano dwusprzęgłową skrzynię biegów. Prawdziwa przygoda rozpoczęła się jednak w roku 2003 kiedy to VW wprowadził swój model R32 z pierwszą, z prawdziwego zdarzenia skrzynią DSG. Od tej pory wszyscy liczący się producenci również opracowali własne dwusprzęgłowe skrzynie. Jak widzimy jest to rozwiązanie nowe, godne uwagi, warto dowiedzieć się coś więcej na ten temat, gdyż  są to świeże informacje, które ciężko znaleźć nawet w literaturze.

   Jak wspomniałem już wcześniej rozwiązanie to łączy cechy skrzyni manualnej z automatyczną. Wyższa sprawność oraz mniejsze wymiary i lepsze osiągi sportowe, to cechy pochodzące od skrzyni manualnej, większy komfort i zmiana biegów właściwie bez przerywania napędu (o tym też będzie słowo w video), to cechy pochodzące od skrzyni automatycznej.


Podwójne sprzęgło wielotarczowe
 
   Zasada działania dwusprzęgłowej skrzyni biegów opiera się na współpracy dwóch sprzęgieł, (zamiast jednego jak jest to w klasycznych rozwiązaniach). Ponieważ w tej skrzyni występują dwa wałki wejściowe, w tym jeden drążony, konieczne jest przekazywanie momentu w zależności od potrzeb raz na jeden wałek, a raz na drugi. Przygotowane przeze mnie video przedstawia budowę takiego sprzęgła i prezentuje na jakiej zasadzie ono działa. Aby dobrze zrozumieć działanie takiej skrzyni należy zacząć najpierw od sprzęgła, a w części drugiej zajmiemy się już konstrukcją samej skrzyni.

    Zapraszam zatem do zapoznania się z tematem, później opowiem jeszcze o sterowaniu taką skrzynią.



   

Sterowanie

Dźwignia sterująca skrzyni DSG
Źródło: VW
   
     Sterowanie takiej skrzyni chciałbym omówić na przykładzie tej najbardziej popularniej, czyli DSG.

     Skrzynia DSG pozwala na korzystanie zarówno z automatycznej zmiany biegów, jak i ręcznej, dla tych którzy chcą czerpać radość z jazdy poprzez tryb Tiptronic.

     Oprócz tego skrzynia oferuje następujące tryby:
P (Parkowanie) - aby przestawić dźwignię z tego położenia należy włączyć zapłon, wcisnąć pedał hamulca i nacisnąć przycisk zwalniający,
R (Bieg wsteczny) - załączenie biegu wstecznego również wymaga wciśnięcia przycisku zwalniającego,
N (Położenie neutralne) - w tym położeniu skrzynia nie przenosi napędu, odpowiednik biegu jałowego,
D (Jazda) - jazda do przodu z automatyczną zmianą biegów,
S (Jazda sportowa) - jazda do przodu z bardziej sportową automatyczną zmianą biegów,
+  i -  -Ręczna zmiana biegów w górę i w dół, dźwignia musi zostać przestawiona na prawą prowadnicę.


   
     Na dzisiaj to wszystko już wkrótce druga część poświęcona budowie samej dwusprzęgłowej skrzyni biegów. Zapraszam do śledzenia kolejnych wpisów i pozdrawiam wszystkich Czytelników.

5 komentarzy:

  1. A czytelnicy pozdrawiają autora :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Kiedy kolejna część i następne posty? :D Super blog!!

    OdpowiedzUsuń
  3. Gościu jesteś Świetny, nawet laik zrozumie działanie samochodu.
    Tylko czekam na więcej postów ;D

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetny materiał. Czekamy na kolejną część!

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń