czwartek, 14 lipca 2011

Ogólny układ konstrukcyjny

No to ruszamy z kopyta. ;)

    Na początek słów kilka o najczęściej spotykanych układach konstrukcyjnych w samochodach.

1.Układ klasyczny.

Silnik umieszczony z przodu pojazdu napędza koła tylne.


   

2.Zblokowany układ z napędem przednim.

        Umieszczony z przodu silnik napędza koła przednie.






3.Zblokowany układ z napędem tylnym.

Umieszczony z tyłu silnik napędza koła tylne.





 Niezależnie od zastosowanego układu napędowego w skład każdego układu napędowego wchodzą następujące podzespoły:
  1. Sprzęgło (1),
  2. Skrzynka biegów (2),
  3. Przekładnia główna z mechanizmem      różnicowym (4),
  4. Półosie napędowe przekazujące moment obrotowy z przekładni głównej do kół,
  5. W układzie klasycznym występuje ponadto wał napędowy (3) przenoszący napęd z zespołów z przodu pojazdu do przekładni głównej, znajdującej się z tyłu. W zblokowanych układach napędowych wał napędowy nie jest potrzebny, ponieważ skrzynka biegów łączy się bezpośrednio z przekładnia główną.

4 komentarze:

  1. co to znaczy że układ jest zblokowany?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To znaczy, że zespół napędowy składa się z silnika, sprzęgła, skrzyni biegów i mostu napędowego zabudowanych w całości, bez wału napędowego. Jeśli silnik jest z przodu pojazdu, to napęd jest przedni (np. Audi A4, VW Golf), jeśli silnik jest z tyłu pojazdu, to napęd jest tylny (np. F126p, Porsche 911).
      Odsyłam do mojej prezentacji na stronie
      http://zssplus.pl/transport/pin/uklady_napedowe.pdf
      Tam jest więcej szczegółów konfiguracyjnych.

      Usuń
  2. Układ Zblokowany czyli silnik nie napędza tych kół

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń