No to ruszamy z kopyta. ;)
Na początek słów kilka o najczęściej spotykanych układach konstrukcyjnych w samochodach.
1.Układ klasyczny.
Silnik umieszczony z przodu pojazdu napędza koła tylne.
2.Zblokowany układ z napędem przednim.
Umieszczony z przodu silnik napędza koła przednie.
3.Zblokowany układ z napędem tylnym.
Umieszczony z tyłu silnik napędza koła tylne.
Niezależnie od zastosowanego układu napędowego w skład każdego układu napędowego wchodzą następujące podzespoły:
- Sprzęgło (1),
- Skrzynka biegów (2),
- Przekładnia główna z mechanizmem różnicowym (4),
- Półosie napędowe przekazujące moment obrotowy z przekładni głównej do kół,
- W układzie klasycznym występuje ponadto wał napędowy (3) przenoszący napęd z zespołów z przodu pojazdu do przekładni głównej, znajdującej się z tyłu. W zblokowanych układach napędowych wał napędowy nie jest potrzebny, ponieważ skrzynka biegów łączy się bezpośrednio z przekładnia główną.
co to znaczy że układ jest zblokowany?
OdpowiedzUsuńTo znaczy, że zespół napędowy składa się z silnika, sprzęgła, skrzyni biegów i mostu napędowego zabudowanych w całości, bez wału napędowego. Jeśli silnik jest z przodu pojazdu, to napęd jest przedni (np. Audi A4, VW Golf), jeśli silnik jest z tyłu pojazdu, to napęd jest tylny (np. F126p, Porsche 911).
UsuńOdsyłam do mojej prezentacji na stronie
http://zssplus.pl/transport/pin/uklady_napedowe.pdf
Tam jest więcej szczegółów konfiguracyjnych.
Układ Zblokowany czyli silnik nie napędza tych kół
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuń