piątek, 15 lipca 2011

Sprzęgła

   Dzisiaj postanowiłem napisać kilka słów o urządzeniu jakim jest sprzęgło.
   Temat szeroki jak woda, ale spróbuje wybrać najistotniejsze informacje, a dla zainteresowanych na końcu podam szczegółową literaturę.

   Sprzęgło zlokalizowane jest pomiędzy silnikiem a skrzynką biegów. Aby można było sprawnie zmieniać biegi, potrzeba przerwać "łańcuch" przeniesienia napędu. To jednak jeden z licznych powodów dla których w samochodach stosuje się sprzęgło wyłączalne. Inne powody to:
  • miękkie ruszanie z miejsca, bez szarpnięć,
  • ochrona przed przeciążeniami układu przeniesienia napędu,
  • szybkie przełączanie biegów,
  • eliminowanie i tłumienie drgań.
Wiemy już do czego potrzebne jest nam sprzęgło w samochodzie, teraz pojawia się pytanie jakie właściwości powinno ono posiadać:
  • zdolność utrzymywania określonej prędkości obrotowej,
  • duże bezpieczeństwo przenoszenia momentu obrotowego,
  • możliwie ograniczone wymiary,
  • niewielka siła wyłączania sprzęgła,
  • duża trwałość,
Aby poznać jak działa sprzęgło i dlaczego naciskając stopą na pedał, siłą ludzkich mięśni jesteśmy w stanie wstrzymać przekazywanie ogromnego momentu obrotowego, należy wgłębić się w samą budowę sprzęgła.




    Oczywiście są to podstawowe elementy konstrukcyjne sprzęgła, w celu zagłębienia się w tematykę sprzęgieł polecam książkę, w której szczegółowo poruszono problem budowy, działania, eksploatacji sprzęgieł.
    "Sprzęgła, skrzynie biegów, wały i półosie napędowe" - Werner Micknas
     Za jakiś czas wrócimy jeszcze do sprzęgieł, i przyjrzymy się dokładnie wszystkim elementom sprzęgła z osobna, gdyż czeka tam na nas wiele ciekawostek ;)

    Miłego dnia ;)

    Brak komentarzy:

    Prześlij komentarz