Temat szeroki jak woda, ale spróbuje wybrać najistotniejsze informacje, a dla zainteresowanych na końcu podam szczegółową literaturę.
Sprzęgło zlokalizowane jest pomiędzy silnikiem a skrzynką biegów. Aby można było sprawnie zmieniać biegi, potrzeba przerwać "łańcuch" przeniesienia napędu. To jednak jeden z licznych powodów dla których w samochodach stosuje się sprzęgło wyłączalne. Inne powody to:
- miękkie ruszanie z miejsca, bez szarpnięć,
- ochrona przed przeciążeniami układu przeniesienia napędu,
- szybkie przełączanie biegów,
- eliminowanie i tłumienie drgań.
- zdolność utrzymywania określonej prędkości obrotowej,
- duże bezpieczeństwo przenoszenia momentu obrotowego,
- możliwie ograniczone wymiary,
- niewielka siła wyłączania sprzęgła,
- duża trwałość,
Oczywiście są to podstawowe elementy konstrukcyjne sprzęgła, w celu zagłębienia się w tematykę sprzęgieł polecam książkę, w której szczegółowo poruszono problem budowy, działania, eksploatacji sprzęgieł.
"Sprzęgła, skrzynie biegów, wały i półosie napędowe" - Werner MicknasZa jakiś czas wrócimy jeszcze do sprzęgieł, i przyjrzymy się dokładnie wszystkim elementom sprzęgła z osobna, gdyż czeka tam na nas wiele ciekawostek ;)
Miłego dnia ;)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz