poniedziałek, 18 lipca 2011

Skrzynki biegów - przełożenia

Witam ;)
   Tak jak obiecałem zajmę się w dalszym ciągu skrzynkami biegów, a konkretnie skupimy się dzisiaj na przełożeniach.

   O potrzebie stosowania przełożeń traktuje poprzedni artykuł, który jest wstępem do tego artykułu. Przypomnę jedynie, że każdy bieg posiada swoje własne przełożenie i tak w zakresie niskich biegów chodzi o uzyskanie siły napędowej, a na biegach wyższych o rozwinięcie jak największej prędkości.

   Specjalnie dla tego wpisu przygotowałem film traktujący o przełożeniach, aby jeszcze lepiej przedstawić zainteresowanym temat przełożeń zapraszam zatem do oglądania ;)



   Tutaj opiszę jedynie trzy rodzaje sześciobiegowych skrzyni biegów, w które zagłębimy się być może w odrębnym artykule.

  1. Pierwsza opcja - obszar pomiędzy biegami 1 i 6 jest podzielony na 6 zamiast na 5 biegów jak miało to miejsce w skrzyniach pięciobiegowych. Zaletą tej opcji jest precyzyjne stopniowanie skrzyni biegów. Skoki pomiędzy kolejnymi przełożeniami są mniejsze, co pozwala lepiej utrzymać prędkości obrotowe silnika w korzystniejszym zakresie. W porównaniu ze skrzynią pięciobiegową, nie zmienia się maksymalna prędkość jazdy, uzyskujemy za to lepsze przyśpieszenie.                                                          
  2. Druga opcja - zachowujemy przełożenie na 1 biegu a pozostałe pięć przesuwamy nieco do góry.Stopniowanie takiej skrzyni jest dokładniejsze, i otrzymujemy nieco większą prędkość maksymalną                                                                                                                                                                                                                          
  3. Opcja trzecia - przełożenia biegów od 1 do 5 pozostają bez zmian, natomiast bieg 6 jest dołożony na górze. Jest on więc typowym biegiem oszczędnym. Prędkość jazdy zostaje zachowana przy zmniejszonej prędkości obrotowej silnika         

8 komentarzy:

  1. Jednego mi w tym artykule brakuje. Nie wiem, czy uda mi się dobrze to opisać, ale spróbuję....
    W kilku stopniowych skrzyniach biegów na rysunkach widać, że koła zębate dla poszczególnych biegów cały czas stykają się ze sobą. Ponieważ mają różne średnice, to przełożenie dla każdego biegu jest inne, ale skoro się cały czas stykają, to takie przełożenie jest nie możliwe. Chodzi o to, że przy wyborze biegów, w jakiś sposób muszą być wybierane koła zębate przez które będzie przekazywany moment siły, a reszta mu się kręcić swobodnie. Jak to jest realizowane? Mam nadzieję, że w jasny sposób napisałem pytanie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam.
      Myślę, że zrozumiałem pytanie ;) Poszczególne koła są stale ze sobą zazębione, zgadza się. Dlatego też istnieje potrzeba stosowania synchronizatorów, artykuł o synchronizatorach jest dostępny na moim blogu w dziale Budowa samochodów/układ napędowy, dlatego zachęcam do zapoznania się z tym tematem. Tłumacząc to jednak krótko powiem, że dawniej w starego typu skrzyniach biegów koła zębate były przesuwne, dlatego wybieranie biegów odbywało się poprzez przesuwanie, a tym samym zazębianie konkretnej pary kół. Obecnie wygląda to tak, że koła na wałku pomocniczym osadzone są obrotowo, na łożyskach, to znaczy że nawet jeżeli koła zazębiają się to wałek nie jest napędzany, dopiero gdy połączymy wałek z odpowiednim kołem zębatym, wtedy napęd jest przekazywany przez skrzynię. Urządzeniem, które służy do połączenia wałka z kołem zębatym jest właśnie synchronizator. Zachęcam jeszcze raz do zajrzenia to artykułu o synchronizatorach, wszystko jest tam ładnie pokazane w prezentacji ;)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  2. Tak. Dzięki za odpowiedź. Między czasie przestudiowałem artykuł o synchronizatorach, więc teraz już wszystko na temat skrzyni biegów wiem :D

    Czy jak wyczerpiesz tematykę podstaw konstrukcji samochodów, planujesz coś bardziej zaawansowanego? W dzisiejszych samochodach jest dużo nowych rozwiązań, które chciałbym wiedzieć jak działają. Np mamy różne skrzynie biegów.. automaty, DSG, tirowe gdzie są 2 skrzynie itd... tematów jest multum i wszystkie ciekawe :D

    B. dobre są te animacje... dużo lepiej się je ogląda niż suche rysunki :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja mam pytanie odnośnie załączenia 5 biegu, w czterostopniowej skrzyni biegów, synchronizatory umieszczone są pomiędzy kołem zębatym 1 i 2 biegu, oraz pomiędzy 3 i 4 biegu i przesuwają się w odpowiednią strone w zależności od tego, który bieg wrzucamy tak jak opisywałeś to na filmiku z Synchronizatorami. Ale chciałbym wiedzieć jak działają synchronizatory w pięciostopniowej skrzyni biegów w trakcie załączenia 5 biegu??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam.
      Odpowiedź będzie zaskakująco prosta ;) Musimy zastosować tutaj jeszcze jeden synchronizator. Oczywiście rozwiązań konstrukcyjnych jest wiele, ale przykładem takiego rozwiązania jest skrzynia, w której pierwszy synchronizator odpowiada za I i II bieg. Drugi za III i IV, natomiast trzeci za V i bieg wsteczny. W takim rozwiązaniu synchronizator dla biegu III i IV osadzony jest na wałku pośrednim. Ogólnie mówiąc niezbędne jest zastosowanie kolejnego synchronizatora.
      Pozdrawiam

      Usuń
  4. Witam, ja również mam pytanie, jak wygląda schemat i jak działa skrzynia biegów z I biegiem niezsynchronizowanym? bo usłyszałam, że takie coś istnieje a nie mam pojęcia jak to wygląda i działa O.o

    OdpowiedzUsuń
  5. a i jeszcze jedno pytanie, gdzie jest bieg wsteczny na przedstawionych przez Ciebie skrzyniach biegów?

    OdpowiedzUsuń
  6. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń