sobota, 16 lipca 2011

Skrzynki biegów - teoria

Cześć ;)
   Dzisiaj postanowiłem przybliżyć trochę informacji na temat skrzynek biegów. Będzie trochę ogólnych informacji, ale ich przyswojenie jest niezbędne aby prawidłowo rozumieć potrzebę stosowania skrzynek biegów w pojazdach samochodowych, czy motocyklach. 
   Tak więc ruszamy!

  Podstawową informacją dla nas jest stwierdzenie, że:
Skrzynka biegów jest pośrednikiem między siłą napędową, a drogą.


   Skrzynka biegów w samochodzie jest niezwykle ważna, można powiedzieć, że równie ważna jak sam silnik, ponieważ właściwa współpraca oby tych zespołów, dopiero pozwala na ruszanie z miejsca, oraz jazdę do przodu i do tyłu.
   Skrzynka biegów pozwala na przezwyciężenie trzech podstawowych oporów jazdy:
  1. Opór toczenia: stosunkowo niewielki przy dobrej nawierzchni, wzrasta podczas jazdy po bezdrożach.
    2.Opór powietrza: niewielki przy małych prędkościach, wzrasta wraz ze wzrostem prędkości, zależy od kształtu nadwozia pojazdu.

    3. Opór jazdy na wzniesieniu: zwiększa się wraz ze wzrostem (% pochylenia)


   Sprostanie tym warunkom wymaga zainstalowania pomiędzy silnikiem, a osiami napędowymi elastycznego urządzenia, czyli skrzynki biegów.
   Przy doborze skrzynki biegów kluczową role odgrywa użyteczny zakres prędkości obrotowej silnika.
Im zakres ten mniejszy, tym więcej musi być przełożeń.
Do ideału dąży się m.in przez konstrukcję skrzynek biegów z nieustannie zmieniającymi się przełożeniami, są to konstrukcje dostępne pod nazwami: Multitronic albo CVT.
   Skrzynka biegów musi dostarczać do kół napędzanych konieczny w danych warunkach moment napędowy, i tak np. podczas ruszania potrzebujemy największy moment napędowy na kołach przy jak najmniejszej prędkości obrotowej silnika. Podczas przyśpieszania w chwili osiągnięcia znamionowej prędkości obrotowej, konieczna jest zmiana przełożenia, aby pojazd mógł nadal przyśpieszać.

W kolejnym poście kontynuacja rozważań na temat skrzynek biegów ;)
  
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz