czwartek, 21 lipca 2011

Wstęp do diagnostyki i oględziny zewnętrzne samochodu.

Witam ;)

   Zastanawiałem się dzisiaj o czym by tu napisać, po głowie chodzi mi idea nowego filmu odnośnie niedokończonego jeszcze tematu skrzynek biegów, może uda mi się coś zmontować, ale to pewnie trochę jeszcze potrwa, a przecież nie będę kazał Wam czekać aż tyle na nowy artykuł. No ale gdzieś tam kontem oka na półce zauważyłem książkę na temat diagnostyki pojazdów samochodowych i wtedy wpadł mi pomysł, że dlaczego nie rozpocząć nowej serii tematów o technice motoryzacyjnej tym razem pod kątem diagnostyki, bądź co bądź współczesne samochody nie dają nam zbyt wielkiego pola do popisu, ale na szczęście wielu z nas jeździ wysłużonymi już wehikułami, przy których wprawione oko kierowcy może zaoszczędzić parę (paręnaście) groszy w portfelu. Jednak, żeby nie odbiegać od praktycznych informacji, postaram się skupić również na najnowszych rozwiązaniach technicznych. Ok do rzeczy...dzisiaj będzie o ogólnych oględzinach samochodu.

    Oględziny zewnętrzne są pierwszą czynnością, jaką powinniśmy wykonać czy to w procesie diagnostyki samochodu, czy też przed jego zakupem. Nie będą nam do tego potrzebne żadne narzędzia, ponieważ to ludzkie zmysły jak wzrok, słuch, a nawet węch mają tutaj pole do popisu. Ogólne oględziny najlepiej jest rozpocząć od nadwozia
1.Nadwozie 

  Oględziny nadwozia polegają głównie na wyszukaniu miejsc rozpoczynającej się lub trwającej korozji oraz na ocenie stopnia jej zaawansowania. Niektóre miejsca narażone są bardziej niż inne, tak więc swoją uwagę najbardziej skupmy na:
  • progach
  • dolnych częściach drzwi
  • dolnych częściach słupków drzwiowych
  • obrzeżach błotników
  • miejscach przykrytych listwami ozdobnymi
  • podłodze pod dywanikami
  • tych miejscach błotników, które stykają się z uszczelkami przegród
Korozja na obrzeżach nadkola
http://www.wyszynski.net.pl/gfx/korozja01.jpg





korozja na progach
http://superauto24.se.pl

 2.Silnik

   Pierwszą czynnością podczas ogólnych oględzin silnika jest sprawdzenie poziomu oleju w misce olejowej. (Jest to czynność na tyle prosta, że uczą jej na kursie na prawo jazdy. ;) ) Należy jednak pamiętać, że odczytu poziomu oleju dokonujemy po drugim wyjęciu, wcześniej wytartej do sucha miarki poziomu oleju.  Uwaga gorący olej rozszerza się, więc gdy silnik jest gorący odczyt poziom oleju może być zawyżony.
Poziom oleju powinien znajdować się pomiędzy kreskami MIN i MAX.
Stopniowe zmniejszanie się ilości oleju jest zjawiskiem normalnym, pod warunkiem, że nie przekracza 0,5dm3 na 1000km dla samochodów o przebiegu nie większym niż 60 000km . W miarę coraz większego przebiegu zużycie oleju może wzrastać nawet do 1l na 1000km. 

 Co gdy oleju brakuje?

Zbyt szybkie zużywanie oleju może świadczyć o nieszczelności w silniku, a dodatkowo niebieska barwa spali, wskazuję na nadmierne spalanie oleju, poprzez zużyte pierścienie tłokowe, tulei cylindrowych lub prowadnic zaworów. 
   Nieszczelność najłatwiej jest wykryć poprzez oględziny kadłuba silnika, miski olejowej, pokrywy rozrządu i głowic, najlepiej najpierw umyć zaolejone powierzchnię, a potem po jeździe próbnej sprawdzić jaka jest intensywność przecieków.

My tu gadu gadu a oleju przybyło...
   
Wbrew pozorom olej, może nie tylko wyciekać, powodując zaniżony stan w misce olejowej. Oleju może także przybywać. Ale oczywiście cuda zostawiamy w sprawach religii, nie może być mowy o cudownym rozmnożeniu oleju :) W niektórych przypadkach taka sytuacja może okazać się groźniejsza, niż wycieki oleju. Zawyżony poziom oleju może świadczyć o dwóch rzeczach:
  • do miski olejowej dostaje się paliwo. Paliwo może przedostać się do obiegu oleju poprzez uszkodzoną pompę paliwa, w starszych samochodach poprzez niesprawny gaźnik, jednak najczęściej dzieje się tak z powodu zbyt częstego i długiego używania urządzenia rozruchowego.                                      
         Jak rozpoznać?
             Po wyjęciu miarki z otworu wydostaje się zapach benzyny, a na miarce nie można jednoznacznie określić wyraźniej granicy oleju

  • do miski olejowej dostaje się ciecz chłodząca. Ciecz do układu smarowania może przedostać się przez uszkodzoną uszczelkę głowicy, lub rzadziej przez pęknięcie w ściance kadłubia lub głowicy. Uszkodzeniu uszczelki głowicy, mogą towarzyszyć również takie objawy jak: utrudniony rozruch, charakterystyczny świst podczas pracy, spadek mocy, nierówny bieg jałowy, a w silnikach chłodzonych cieczą pęcherzyki gazu wydostające się na powierzchnię cieczy.
Jak rozpoznać?
    Olej na miarce ma postać emulsyjną, o barwie mleczno-kakaowej.


Ciąg dalszy ogólnych oględzin nastąpi...



2 komentarze:

  1. Jeśli chodzi o ekonomię, jaki samochód najbardziej polecasz?

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń