sobota, 23 lipca 2011

Oględziny zewnętrzne samochodu cz. 2

Kolejną czynnością jest sprawdzenie poziomu cieczy chłodzącej w zbiorniku wyrównawczym i chłodnicy. Zbyt częste uzupełnianie płynu może świadczyć o jego wyciekach dlatego warto przyglądnąć się chłodnicy, nagrzewnicy oraz łączeniom przewodów.
Jeśli jesteśmy już przy chłodzeniu warto sprawdzić naciąg paska klinowego napędzającego wentylator lub pompę wody oraz pasek napędzający alternator.

Aby wykonać tę czynność w sposób prawidłowy należy palcem reki nacisnąć na pasek w środku jego długości. Wartość jego ugięcia powinna mieścić się w granicach 10-15mm. 

Sprawdzanie naciągu paska klinowego.

Zbyt mały naciąg paska klinowego jest bardzo częstą przyczyną  niedostatecznego chłodzenia silnika oraz ładowania akumulatora.

3. Układ przeniesienia napędu

Pierwszą czynnością jest sprawdzenie skoku jałowego pedału sprzęgła, czyli drogi jaką wykonuje pedał za nim łożysko wyciskowe oprze się o sprężynę tarczową sprzęgła.

Badanie przeprowadzamy przy włączonym silniku na postoju, wciskając pedał sprzęgła do wyczucia lekkiego oporu. Ruch jałowy pedału powinien wynosić 10...40mm.

Hałas podczas pracy włączonego lub wyłączonego sprzęgła świadczy o zużyciu elementów współpracujących sprzęgła. Wystąpienie hałasów podczas włączania biegów świadczy o niecałkowitym wyłączeniu sprzęgła.

4. Zawieszenie i układ jezdny

Badanie należy rozpocząć od sprawdzenia stanu wszystkich kół jezdnych, ale o tym będzie odrębny artykuł. 
Sprawdzenie elementów zawieszenia wymaga oceny stanu technicznego wahaczy elementów sprężystych, drążków kierowniczych i reakcyjnych, stabilizatora i amortyzatorów. 

Wahacze i sprężyny nie mogą być odkształcone, ani pęknięte. Mocowanie nie powinny mięć luzów. Drążki kierownicze nie mogą być zgięte, a osłony gumowe przegubów popękane.

Jednoznaczną ocenę sprawności układu kierowniczego otrzymuje się sprawdzając jałowy ruch koła kierownicy

Przy kołach ustawionych do jazdy na wprost obracamy kierownicę w obie strony do wyczuwalnego oporu w ten sposób, aby nie spowodować skręcenia kół. Jeśli ten jałowy obrót koła kierownicy przekracza szerokość dłoni, to w układzie kierowniczym są zbyt duże luzy.

Sprawdzanie ruchu jałowego kierownicy.


5. Układ hamulcowy

Najprostszym sposobem wykrycia nieszczelności w układzie hamulcowym jest częste sprawdzanie poziomy płynu hamulcowego w zbiorniczku. Poziom płynu powinien zawierać się pomiędzy wartościami                      MIN i MAX i nie powinien podczas eksploatacji samochodu zbyt szybko opadać. W przypadku hamulców tarczowych dopuszcza się stopniowe obniżanie poziomu płynu, ponieważ jest to związane ze zużywaniem się okładzin klocków hamulcowych. W układach dwuobwodowych należy dodatkowo sprawdzić czy poziomy płynu w obu zbiorniczkach są jednakowe. Oczywiście nad poziomem płynu czuwa także elektronika informując nas na bieżąco przez odpowiednią kontrolkę.

W przypadku nieszczelności, należy szukać ciemnych, wilgotnych plam na powierzchni przewodów hamulcowych, ich gwintowanych połączeń oraz na korpusie pompy hamulcowej. Nieszczelność cylinderka hamulcowego objawia się wyciekiem płynu spod bębna hamulcowego na oponę.

Po oględzinach należy kilkukrotnie nacisnąć na pedał hamulca i przytrzymać. Jeżeli wyczujemy pod nogą powolne opadanie pedału, świadczy to o nieszczelnościach lub awarii pompy hamulcowej. Jeżeli poczujemy unoszenie się pedału do góry będzie to świadczyło o zapowietrzeniu układu hamulcowego.

Należy również sprawdzić hamulec ręczny. Po zaciągnięciu ręcznej dźwigni hamulca do oporu ruszenie samochodem z drugiego biegu powinno się nie udać. Dźwignia powinna się także ustawiać w położenie około 2/3 całkowitego możliwego skoku dźwigni


Zdjęcia pochodzą z książki: "Diagnostyka pojazdów samochodowych" Krzysztofa Trzeciaka


1 komentarz: