piątek, 12 sierpnia 2011

Nierównomierne zużycie opon...

Nadmierne zużycie wewnętrznej strony bieżnika.

    Często, gdy nadchodzi czas na sezonową zmianę opon i mamy okazję bliżej przyjrzeć się w jakim są stanie, dostrzegamy że bieżnik naszej opony jest nierównomiernie zużyty. Wygląda to dość niepokojąco, co poniektórzy łapią się za głowę, gdy okazuje się że na wewnętrzne strony opon (niezbyt widocznych na co dzień), przypominają "slicki", przy całkiem niezłej kondycji zewnętrznych stron.


     Przyczyn nadmiernego zużycia bieżnika może być co najmniej kilka, począwszy od niewłaściwego ciśnienia w ogumieniu, poprzez nadrabianie ubytków "ego" właścicieli, do nieprawidłowego ustawienia zbieżności kół. Dlatego warto częściej niż tylko przy zmianie sezonowej, przyjrzeć się naszym oponą, tym bardziej, że to właśnie one pośredniczą między samochodem, a drogą i w dużej części od nich zależy bezpieczeństwo nasze i innych.

   Na co zwrócić uwagę, przy oględzinach opon? 

  1.  Stopień i rodzaj zużycia bieżnika Głębokość rzeźby bieżnika nie może być mniejsza niż 1,5mm, o osiągnięciu tej granicy informuje pojawienie się dna bieżnika w miejscach umieszczenia tzw. wskaźników maksymalnego zużycia, rozmieszczonych na obwodzie opony i oznaczonych znakiem TWI (6)                        
  2.  Sprawdzamy, czy nie jest popękana tkanina kordowa (4), co może objawiać się miejscowymi wybrzuszeniami, lub wypchnięciem nitek kordu. Zwracamy uwagę czy nie występują pęknięcia na boku opony (3).                                                                         
  3.  Ponadto sprawdzamy, czy nie ma zdeformowanych, lub przełamanych drutów w kordzie stalowym(2) oraz czy nie ma mechanicznych uszkodzeń obrzeża stopki (5). Zwracamy uwagę na ewentualne ubytki gumy w czole bieżnika (1)
   
Jeżeli dostrzegliśmy, którą z wymienionych wyżej usterek, oznacza to, że najwyższy czas zainwestować w nowy komplet opon!


    Przejdźmy teraz do problemu głównego, to jest rodzajów nierównomiernego zużywania się opon i przyczyn tego kosztownego dla naszej kieszeni zjawiska.
   
Do tego jednak będzie przydatna nam znajomość podstawowych pojęć, dotyczących ustawienia kół:

Rysunek przedstawia (oczywiście w dużym wyolbrzymieniu ;) )W czym tkwi problem, jeżeli zauważymy u nas, któreś z wymienionych niżej zjawisk.


  Rodzaje zużyć bieżnika i ich przyczyny :


Przypadek 1
             
   Diagnoza: 
            Zwiększone zużycie zewnętrznych pasów rzeźby bieżnika.

    Przyczyna:
            Zbyt duża dodatnia zbieżność kół, wada trapezu kierowniczego, lub skośnie ustawiona oś tylna.


Przypadek 2

Diagnoza:             Zwiększone zużycie wewnętrznych pasów rzeźby bieżnika.


    Przyczyna:
            Zbyt duża ujemna zbieżność kół (rozbieżność kół), wada trapezu kierowniczego, lub skośnie ustawiona oś tylna.



Przypadek 3


Diagnoza:     
        Znaczne zużycie zewnętrznych pasów rzeźby bieżnika, różnica w zużyciu zewnętrznej i wewnętrznej krawędzi.


    Przyczyna:
            Zbyt duże dodatnie pochylenie koła.



Przypadek 4 


Diagnoza:     
        Znaczne zużycie wewnętrznych pasów rzeźby bieżnika, między wewnętrznymi pasami tworzą się schodki.

    Przyczyna:
            Ujemne pochylenie koła.




Przypadek 5
 


Diagnoza:     
        Szybkie zużywanie się środkowych pasów rzeźby bieżnika.


    Przyczyna:
            Zbyt wysokie ciśnienie w ogumieniu.



Przypadek 6

Diagnoza:     
        Szybkie zużywanie się bocznych pasów rzeźby bieżnika, środkowy pas wystaje.


    Przyczyna:
            Zbyt niskie ciśnienie w ogumieniu.




Przypadek 7 

Diagnoza:     
        Miejscowe zużycie bieżnika, równomiernie rozmieszczone na obwodzie.


    Przyczyna:
            Niewyważenie koła przekracza dopuszczalne granice, Znaczne bicie koła. Wadliwie działający amortyzator.



Przypadek 8

Diagnoza:      
        Miejscowe nierównomierne "miseczkowanie" rzeźby bieżnika.


    Przyczyna:
        Trzepotanie kół z powodu: luzów w układzie kierowniczym, luzu w łożyskach koła, wyrobionych otworów do mocowania w tarczy koła, nie dokręcenie nakrętki tarczy koła.



          Materiał opracowany na podstawie ksiażki: "Diagnostyka pojazdów samochodowych" Krzystofa Trzeciaka.


3 komentarze:

  1. Witam. Chciałbym sprostować iż zgodnie z obowiązującymi przepisami minimalna wysokość bieżnika to 1,6 mm (nie dotyczy to autobusu o dopuszczalnej prędkości do 100 km/h którego opony muszą mieć bieżnik o minimalnej wysokości 3mm)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję uprzejmie za poprawienie mnie. Sprawdziłem to dokładnie w Kodeksie Drogowym i faktycznie jest to 1,6mm. Żyłem w nieświadomości, ale na szczęście człowiek całe życie się uczy ;)

      Usuń
    2. I dla tego, że człowiek całe życie się uczy chętnie tu zaglądam ;0)

      Usuń