wtorek, 9 sierpnia 2011

Wały napędowe

    

Wał napędowy musi nie tylko przenieść moment obrotowy na koła napędzane. Musi również dopasować się do elastycznego zawieszenia osi i kół, a także posiadać zdolność do tzw. kompensacji wzdłużnej, czyli dostosować swoją długość podczas pracy zawieszenia.




   W dalszym ciągu kontynuujemy naszą wędrówkę wraz z momentem obrotowym z silnika do kół. Wiemy już, (z poprzednich artykułów), że moment obrotowy przekazywany jest z wału korbowego na sprzęgło, później na skrzynkę biegów, z której wychodzi wałek główny i co dalej...Tutaj stajemy na rozstaju dróg, jak to śpiewa nie we wszystkich środowiskach lubiany zespół ;) Pierwsza droga prowadzi do kół przednich, druga do tylnych, ewentualnie trzecia do tych i do tych ale o tym inną razą :) Aleee, że podobno "wszystkie drogi prowadzą do Mrągowa", tak i w tym przypadku wszystkie drogi prowadzą do tego samego, czyli przekładni głównej. Pierwsza droga bezpośrednio, druga poprzez wał napędowy, my zajmiemy się tą dłuższą, czyli drugą.

   Klasyczny układ konstrukcyjny (artykuł o układach konstrukcyjnych jest w spisie treści na blogu) wymaga przeniesienia napędu od silnika znajdującego się z przodu do kół tylnych. Jednak nie wystarczy zastosować kawałek rury i dobra jest. Mechanizm różnicowy wraz z całą osią tylną podatny jest na działanie zawieszenia, co powoduje znaczne ruchy w płaszczyźnie pionowej. Co to oznacza w praktyce? Dobrze przedstawia zamieszczona ilustracja. Między skrzynką biegów a tylną osią zmienia się zarówno odległość, jak i położenie kątowe.

                                         Jak zatem rozwiązać problem?

   Należy zastosować przeguby, a także na jednym z końców wału połączenie wielowypustowe.


    W wałach napędowych stosuje się przeguby krzyżakowe, czyli przeguby asynchroniczne, (asynchroniczne, ponieważ prędkość obrotowa wału napędzanego, zmienia się pomimo stałej prędkości wału napędzającego), aby nie odbijało się to na pracy pozostałych podzespołów stosuje się dwa, lub trzy przeguby, z tym że: widełki obu przegubów związanych z wałem pośrednim muszą leżeć w jednej płaszczyźnie, kąty załamania obu przegubów muszą być równe, wały wejściowy, pośredni i wyjściowy powinny leżeć możliwie w jednej płaszczyźnie pionowej.




PRZEGUB KRZYŻAKOWY

widełki (1), widełki (6) ustawione względem (1) prostopadle,  krzyżak (3), złożenia igiełkowe (4) osadzone na czopach krzyżaka, tulejka łożyska igiełkowego (5), igiełki oraz uszczelniacz, osadzone w gniazdach widełek, pierścień osadczy [2] umieszczony w rowku [7].



  

Wał napędowy z dwoma przegubami:


http://eautonaprawa.nazwa.pl/html/i2011/Q2/1104141731.jpg

Znaczna długość wałów napędowych, przy dużych prędkościach obrotowych może prowadzić do trwałych odkształceń i do tzw. bicia wału. Dlatego tak ważne jest prawidłowe wyrównoważenie w szczególności długich wałów napędowych.




Wał napędowy z trzema przegubami: 



Poszczególne odcinki wału są stosunkowo krótkie, więc pozwala to uniknąć nieprawidłowości związane z pracą dłuższych wałów napędowych.


 

http://eautonaprawa.nazwa.pl/html/i2011/Q2/1104141732.jpg
                                                  Wał napędowy przymocowany jest do podwozia za pomocą całkowicie bezobsługowego walcowego łożyska tocznego i obudowy przymocowanej do podwozia, za pomocą  gumowo-stalowego elastycznego uchwytu. Zapewnia to cichą i spokojną prace.






Na dzisiaj to wszystko, myślę że dość dokładnie przyjrzeliśmy się wałom napędowym. W następnym artykule kontynuacja naszej podróży po układzie przeniesienia napędu, czyli wracamy na wspólną drogę, następna stacja: przekładania główna... 



1 komentarz: