Przekrój przez "dwumase"
http://s2.blomedia.pl/autokult.pl/images/2011/03/dwumas.jpg |
Tradycyjne koło zamachowe jest elementem banalnie prostym w swej budowie, jednocześnie nie pozbawionym ani wad ani zalet. Do zalet można zdecydowanie wymienić prostotę konstrukcji i zdecydowanie niższe koszty w przypadku awarii. (Wymiana dwumasowego koła zamachowego to w najlepszym wypadku wydatek rzędu 1000zł, a przy odrobinie szczęścia nawet kilka razy tyle ;). Nie rzadko zaleca się również wymianę sprzęgła, które współpracuje bezpośrednio z kołem zamachowym ) Do wad niestety należy nieradzenie sobie z gwałtownymi zmianami momentu obrotowego szczególnie w silnikach Diesla, natomiast funkcję tłumika drgań skrętnych pełnią sprężyny w tarczy sprzęgłowej.
Rozwój motoryzacji spowodował konieczność odchudzenia elementów silnika i przeniesienia napędu. Na każdym kroku walczy się o każdy zbędny kilogram, dotyczy to również kół zamachowych. Spowodowało to, że stały się one mniej odporne na drgania, albo raczej mniej te drgania wytłumiały. Tak więc przenoszone były one na skrzynię biegów, gdzie wpływało to negatywnie na współpracę elementów i ich szybsze zużywanie. Coraz większe momenty obrotowe wytwarzane przez coraz to nowsze modele silników Diesla, wcale nie ułatwiały pracy koła zamachowego.
Budowa dwumasowego koła zamachowego.
http://www.earthstores.com/HitePartsExchange/images/dual%20mass.jpg |
Jednak jak na razie dwumasowe koła zamachowe mają opinię elementów dość awaryjnych, przeważnie nie podejmuje się naprawy takiego koła, a jedyną opcją jest wymiana, która nawet w przypadku zastosowania zamiennika jest bardzo kosztowna. Posiadacze takiego patentu w swoich samochodach muszą zatem uważać, aby nie wykorzystywać go zbyt często nazbyt brawurowym ruszaniem spod świateł i innymi tego typu manewrami, bo może to poważnie naruszyć ich kieszeń.
Porównanie pracy dwumasowego koła zamachowego z klasycznym rozwiązaniem.
http://zssplus.pl/prasa/prasa/DMF_schemat.jpg |
Bardzo ciekawy blog, przyjemnie sie to wszystko czyta :) Pisz dalej ! Bede sledzic :)
OdpowiedzUsuń