poniedziałek, 19 września 2011

Dwumasowe koło zamachowe

Przekrój przez "dwumase"
http://s2.blomedia.pl/autokult.pl/images/2011/03/dwumas.jpg
   Dwumasowe  koło zamachowe - nowa jakość w kulturze pracy silnika, czy dodatkowe obciążenie dla naszej kieszeni? W cyklu pracy silnika czterosuwowego, energia wytwarzana jest jedynie w jednym z czterech cyklów pracy. Oprócz wykorzystania tej energii do napędu kół, należy pewną jej część przeznaczyć na pozostałe trzy fazy pracy. Do zminimalizowania  tych kosztów energii stosuje się koło zamachowe, które nie pozwala na wytracenie prędkości pracującego silnika. 

   Tradycyjne koło zamachowe jest elementem banalnie prostym w swej budowie, jednocześnie nie pozbawionym ani wad ani zalet. Do zalet można zdecydowanie wymienić prostotę konstrukcji i zdecydowanie niższe koszty w przypadku awarii. (Wymiana dwumasowego koła zamachowego to w najlepszym wypadku wydatek rzędu 1000zł, a przy odrobinie szczęścia nawet kilka razy tyle ;). Nie rzadko zaleca się również wymianę sprzęgła, które współpracuje bezpośrednio z kołem zamachowym ) Do wad niestety należy nieradzenie sobie z gwałtownymi zmianami momentu obrotowego szczególnie w silnikach Diesla, natomiast funkcję tłumika drgań skrętnych pełnią sprężyny w tarczy sprzęgłowej.

   Rozwój motoryzacji spowodował konieczność odchudzenia elementów silnika i przeniesienia napędu. Na każdym kroku walczy się o każdy zbędny kilogram, dotyczy to również kół zamachowych. Spowodowało to, że stały się one mniej odporne na drgania, albo raczej mniej te drgania wytłumiały. Tak więc przenoszone były one na skrzynię biegów, gdzie wpływało to negatywnie na współpracę elementów i ich szybsze zużywanie. Coraz większe momenty obrotowe wytwarzane przez coraz to nowsze modele silników Diesla, wcale nie ułatwiały pracy koła zamachowego.

Budowa dwumasowego koła zamachowego.
http://www.earthstores.com/HitePartsExchange/images/dual%20mass.jpg
   Tak więc postanowiono pogodzić mniejszą masę koła zamachowego, tak aby silnik nie był ociężały, (przy ciężkim kole zamachowym silnikowi trudniej było je rozpędzić, a tym samym samochód gorzej reagował na "wciśnięcie gazu"), z lepszym tłumieniem drgań, szczególnie w niskich partiach momentu obrotowego. W tym celu stworzono dwumasowe koło zamachowe. Dlaczego dwumasowe? Ponieważ składa się ono, (w przeciwieństwie do swojego poprzednika), z dwóch części, połączonych obrotowo na łożysku. Pomiędzy nimi znajduje się tłumik drgań skrętnych, zastępujący ten z tarczy sprzęgłowej. Składa się on ze sprężyn umieszczonych obwodowo w rowkach, w ten sposób, że obrót jednej części koła zamachowego powoduje najpierw ściśniecie sprężyn, a potem obrót drugiej części koła. Pozwala to wyeliminować drgania z układu, a do tego poprawia płynność przy szybkich zmianach momentu obrotowego i eliminuje szarpnięcia wynikające z załączania sprzęgła.

   Jednak jak na razie dwumasowe koła zamachowe mają opinię elementów dość awaryjnych, przeważnie nie podejmuje się naprawy takiego koła, a jedyną opcją jest wymiana, która nawet w przypadku zastosowania zamiennika jest bardzo kosztowna. Posiadacze takiego patentu w swoich samochodach muszą zatem uważać, aby nie wykorzystywać go zbyt często nazbyt brawurowym ruszaniem spod świateł i innymi tego typu manewrami, bo może to poważnie naruszyć ich kieszeń.

Porównanie pracy dwumasowego koła zamachowego z klasycznym rozwiązaniem.
http://zssplus.pl/prasa/prasa/DMF_schemat.jpg


1 komentarz:

  1. Bardzo ciekawy blog, przyjemnie sie to wszystko czyta :) Pisz dalej ! Bede sledzic :)

    OdpowiedzUsuń