środa, 5 października 2011

Ogólny podział zawieszeń

http://www.km77.com/marcas/skoda/fabia_01/gra/suspension.jpg
      Podczas projektowania zawieszenia do samochodu, należy szukać takiego kompromisu, który pozwoli na zmniejszenie do minimum oddziaływania nierówności drogi oraz zapewni dobry kontakt opon z jezdnią.

 Po dłuższej przerwie związanej przeprowadzkami itd. postanowiłem zająć się opisem kolejnego, można powiedzieć układu, który stosuje się w samochodach. Mam na myśli tutaj układ zawieszenia, który może przybierać bardzo różne formy. Może być bardziej lub mniej złożony. Może w końcu bardziej lub mniej radzić sobie z danym podłożem, a także z naszymi wymaganiami co do komfortu jazdy.


   Na początek jednak słów kilka o rolach jakie pełni zawieszenie. 

   Po pierwsze zawieszenie ma zwiększyć komfort i wygodę jazdy. Przyjmuje się, ze drgania samochodu powinny mieścić się w zakresie (40-100)/min. Dlaczego? Ponieważ przy innej częstości drgań człowiek nie czuje się komfortowo, zarówno pod względem fizjologicznym jak i psychicznym. Porównać można to do płynięcia statkiem podczas burzy, jakie mogą być skutki każdy wie ;)


   Po drugie należy wyeliminować poprzeczne drgania samochodu, spowodowane działaniem sił bocznych, a także nierównomiernym obciążeniem

Po trzecie zawieszenie musi dobrze tłumić powstające drgania, poprzez odpowiednio dobrany amortyzator, który wpływa na płynność ruchu samochodu i wyrównanie nacisków kół na jezdnie.


   Zadań stawianych układom zawieszenia jest o wiele więcej, jednak większość z nich spełniają elementy sprężyste, które są jednym z trzech podzespołów układu zawieszenia. oprócz elementów sprężystych wyróżniamy także amortyzatory oraz elementy prowadzące zawieszenia.


Idąc dalej do elementów sprężystych zawieszenia zaliczamy przede wszystkim:

       1. Resory proste (piórowe).
       2. Sprężyny spiralne.
       3. Drążki skrętne.
       4. Elementy hydropneumatyczne i pneumatyczne.

   Pełnione przez nie funkcje to: 


         -osłabienie przekazywania na nadwozie drgań toczących się kół uderzających o nierówności,

         -przekształcenie nieregularnych drgań pochodzących od kół na wymuszone drgania
          o określonej częstotliwości,


          -pochłanianie i rozpraszanie jak największej energii pochodzącej od drgań,

          -przekazanie pomiędzy kołami a nadwoziem obciążeń statycznych i dynamicznych,                               wynikających z masy własnej samochodu i jego bezwładności, np podczas
           przyśpieszania, lub hamowania.


    Jeżeli wiemy już jakie funkcje pełni zawieszenie, przyjrzyjmy się jakie wyróżniamy rodzaje zawieszeń ze względu na uzależnienie ruchu kół tej samej osi:


http://www.auto-era.pl/images/encyk/tn/0030.jpg
   1. Zawieszenia zależne - jest to takie zawieszenie, którego koła osadzone są na jednej osi związanej z nadwoziem elementami sprężystymi i ustalającymi 




http://przyspieszenie.pl/wp-content/gallery/zawieszenie/zawieszenie-mercedes.jpg
     2. Zawieszenie niezależne - to takie zawieszenie, w którym każde z kół jest połączone niezależnie od drugiego z nadwoziem.



http://chevrolet.dixi-car.pl/images_local/nowosci/orlando-zawieszenie_m.jpg


    3. Zawieszenie półniezależne -   w tym typie zawieszenia, koła osadzone są niezależnie od siebie na wahaczach wzdłużnych, jednak połączone są ze sobą poprzez belkę skrętną.




     Na dzisiaj to wszystko, w kolejnych artykułach zajmiemy się przykładowymi rozwiązaniami dla poszczególnych grup zawieszeń, na pewno będzie też trochę na temat własności zawieszeń, takich jak sztywność, czy też zdolność tłumienia drgań. Być może pojawi się coś również na temat sportowych zawieszeń. Dlatego zapraszam do śledzenia nowych wpisów poprzez subskrybcje. 

   Pozdrawiam.

1 komentarz:

  1. Brakuje tu jednego typu zawieszenia a mianowicie tylna belka peugeot która jest wykonana prawdopodobnie z papieru lub styropianu :) Tak awaryjnego zawieszenie nigdy nie widziałem, przoduje tu zdecydowanie peugeot 206.

    OdpowiedzUsuń