Poznaliśmy już dwa podstawowe i najbardziej powszechne rozwiązania jeżeli chodzi o zawieszenie przednie. Dzisiaj zajmiemy się zawieszeniami tylnymi, które możemy spotkać zarówno w samochodach o napędzanych kołach przednich jak i w tych z napędem "na tył".
Przechodząc do sedna sprawy najpierw zajmijmy się stosunkowo prostym zawieszeniem, jakim jest to z wahaczami wzdłużnymi. Zawieszenie tego typu, ze względu na swoją prostotę możemy spotkać w samochodach o nienapędzanej osi tylnej. W tym przypadku koła tylne ani nie są skręcane ani nie muszą przenosić momentu obrotowego pochodzącego z silnika.
Charakterystyczne dla tego zawieszenia są dwa wahacze, po jednym na każdą stronę pojazdu, ułożone wzdłużnie, czyli zgodnie z kierunkiem ruchu, i zamocowane obrotowo do nadwozia, lub ramy pomocniczej.
Zawieszenie tego typu umożliwia płaskie prowadzenie podłogi nadwozia oraz pozwala na umieszczenie, np zbiornika paliwa pomiędzy wahaczami.
Jeżeli osie obrotu wahaczy ułożone są równolegle do nawierzchni to ruchom zawieszenia nie towarzyszą zmiany rozstawu kół, ani pochylenia kół, jedynie nieznacznej zmianie może ulec rozstaw osi.
Rozwiązanie to nie jest oczywiście pozbawione wad. Należą do nich wywołane siłami bocznymi odkształcenia wahaczy prowadzące do nadsterowności, prostota konstrukcji nie pozwala na zmianę ustawień kół, oraz co jest z tym powiązane na zakrętach koła przechylają się w tę samą stronę, co powoduje niekorzystny dodatni kąt pochylenia.
Czas na przykłady:
Zawieszenie firmy Renault stosowane w modelach samochodów klasy średniej z silnikami mniejszej mocy. Krótsze drążki skrętne zamocowane są w środku samochodu do rur prowadzących 2 i 3. Odlewane wahacze 1 są przyspawane do zewnętrznych końców rur, które nasunięte są jedna na drugą i połączone ze sobą za pomocą podatnych skrętnie tulei 5 i 6. Do zamocowania całego zawieszenia służą wsporniki 7, w których zamocowane są obrotowo zarówno rury prowadzące 2 i 3, jak i sztywno zewnętrzne końce drążków skrętnych 4. Stabilizator 8 jest połączony z wahaczami za pomocą dwóch uchwytów o kształcie U.
Zawieszenie z wahaczami wzdłużnymi samochodu Mercedes klasy A (1997) Dla oszczędności miejsca zarówno sprężyny śrubowe, jak i jednorurowe amortyzatory gazowe są zamocowane bezpośrednio do ramy pomocniczej. Oba przednie mocowania ramy pomocniczej, ze wzgledu na komfort, są wyposażone w poduszki gumowe z tłumikiem hydraulicznym.
W artykule wykorzystano ilustracje pochodzące z książki J.Reimpell, J.Betzler-"Podwozia samochodow-Podstawy konstrukcji"
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz