wtorek, 26 lipca 2011

Pompy paliwowe

Witajcie.

Dawno nie było nowych artykułów, ale to nie z mojego lenistwa od razu muszę się usprawiedliwić ;) Przeglądając youtube znalazłem ciekawą animacje, która natknęła mnie, żeby pobawić się trochę i stworzyć coś dla Was. ;) Co z tego wynikło sami zobaczcie, zapraszam do komentowania i na pewno przyjmę ewentualną krytykę z pochylonym czołem ;)

   Ale do rzeczy bo nie o tym dzisiaj miało być. Dzisiaj zajmiemy się pompami paliwowymi.

   Ponieważ rozwój motoryzacji stworzył potrzebę bezpiecznego i dogodnego umieszczenia zbiornika paliwa w samochodzie, co wiąże się z utrudnionym przepływem paliwa ze zbiornika do silnika. Właściciele, np. Trabantów nie mają takiego problemu, ponieważ zbiornik umieszczony jest nad silnikiem i gaźnikiem, więc paliwo swobodnie do niego spływa ;)
   Jednak prawdziwych kierowców trabantów coraz mniej ;) i sprawa pompy paliwa dotyczy praktycznie każdego z nas dlatego kilka słów o nich.

   W przeciągu ostatnich lat dominowały pompy membranowe, napędzane odsilnikowo. W XXI wieku, w którym zdecydowanie dominują już układy wtryskowe, stosuje się tylko i wyłącznie pompy elektryczne.
   W tym artykule zajmiemy się szczegółowo pompami stosowanymi w większości silników czterosuwowych, niskoprężnych. W przypadku takich silników paliwo musi być dostarczone pod odpowiednim ciśnieniem do wtryskiwaczy.
   W tym celu stosuje się rotacyjne pompy wyporowe, typu rolkowego, które charakteryzują się spokojną pracą, długowiecznością, a także wysoką wydajnością, co jest niezbędne przy wymaganej wydajności nawet 200L/godz. Oczywiście tyle paliwa nie jest zużywane ;) Jest ono w obiegu, część paliwa jest zużywana, część trafia z powrotem do zbiornika, gdzie jest schładzana w celu przeciwdziałania nagrzewaniu się paliwa od pracującego silnika i jego parowaniu.

Budowa elektrycznej pompy paliwowej (zdjęcie pochodzi z magazynu "Auto Świat")

Zapraszam do obejrzenie stworzonego przeze mnie wideo, które wyjaśnia jak działa pompa paliwowa:
W lekko owalnej obudowie obraca się umieszczona mimośrodowo wobec obudowy tarcza z kilkoma wycięciami - klatkami. W klatkach znajdują się walcowe rolki.

    Na koniec taka ciekawostka ;) Cała pompa paliwowa wypełniona jest paliwe, paliwo opływa nawet sam silnik elekrtyczny, czy to znaczy, że należy się bać? Nie ponieważ benzyna bez dostępu tlenu jest zupełnie bezpieczna, co wiecej nawet nie przewodzi prądu elektrycznego ;) Ciekawe jest również to, że to właśnie wypełniajaca silnik benzyna chłodzi pracującą pompe. Dlatego należy wystrzegać się wyjeżdzanai benzyny do końca, gdyż wtedy pompa pracuje "na sucho" i narażona jest na ścieranie jej elementów, ponieważ benzyna pełni również funkcję smarowniczą pompy.

  Na dzisiaj to wszystko zapraszam do komentowania. ;)

2 komentarze: