Ale do rzeczy bo nie o tym dzisiaj miało być. Dzisiaj zajmiemy się pompami paliwowymi.
Ponieważ rozwój motoryzacji stworzył potrzebę bezpiecznego i dogodnego umieszczenia zbiornika paliwa w samochodzie, co wiąże się z utrudnionym przepływem paliwa ze zbiornika do silnika. Właściciele, np. Trabantów nie mają takiego problemu, ponieważ zbiornik umieszczony jest nad silnikiem i gaźnikiem, więc paliwo swobodnie do niego spływa ;)
Jednak prawdziwych kierowców trabantów coraz mniej ;) i sprawa pompy paliwa dotyczy praktycznie każdego z nas dlatego kilka słów o nich.
W przeciągu ostatnich lat dominowały pompy membranowe, napędzane odsilnikowo. W XXI wieku, w którym zdecydowanie dominują już układy wtryskowe, stosuje się tylko i wyłącznie pompy elektryczne.
W tym artykule zajmiemy się szczegółowo pompami stosowanymi w większości silników czterosuwowych, niskoprężnych. W przypadku takich silników paliwo musi być dostarczone pod odpowiednim ciśnieniem do wtryskiwaczy.
W tym celu stosuje się rotacyjne pompy wyporowe, typu rolkowego, które charakteryzują się spokojną pracą, długowiecznością, a także wysoką wydajnością, co jest niezbędne przy wymaganej wydajności nawet 200L/godz. Oczywiście tyle paliwa nie jest zużywane ;) Jest ono w obiegu, część paliwa jest zużywana, część trafia z powrotem do zbiornika, gdzie jest schładzana w celu przeciwdziałania nagrzewaniu się paliwa od pracującego silnika i jego parowaniu.
Budowa elektrycznej pompy paliwowej (zdjęcie pochodzi z magazynu "Auto Świat") |
Zapraszam do obejrzenie stworzonego przeze mnie wideo, które wyjaśnia jak działa pompa paliwowa:
W lekko owalnej obudowie obraca się umieszczona mimośrodowo wobec obudowy tarcza z kilkoma wycięciami - klatkami. W klatkach znajdują się walcowe rolki.
Na dzisiaj to wszystko zapraszam do komentowania. ;)
Ładnie to wygląda.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuń