Zastosowanie w zawieszeniu dwóch wahaczy poprzecznych pozwala na całkiem przyzwoite ograniczenie przechyłów poprzecznych nadwozia, a tym samym wpływa korzystnie na zdolność opony do utrzymywania kontaktu z podłożem.
Dzisiaj słów kilka o przykładowym rozwiązaniu zawieszenia niezależnego. Jakie to zawieszenie opisywałem w poprzednim artykule, czyli w ogólnym podziale zawieszeń. Ale, żeby nie rozpisywać się za dużo przejdźmy do konkretów ;) Na początek przyglądnijmy się jak takie zawieszenie wygląda i z czego się składa.
Zawieszenie z podwójnym wahaczem poprzecznym. |
Przedstawiony rysunek, przedstawia zawieszenie koła przedniego z podwójnym wahaczem poprzecznym, pochodzące z polskiego fiata 125p ;) Widzimy tutaj: 1-amortyzator, 2-sprężyna śrubowa, 3-wahacz górny, 4-wahacz dolny.
Zawieszenie napędzanych kół przednich samochodu Audi A4. W tym rozwiązaniu zastosowano 8 drążków (1,2,4,5), które tworzą 4 wahacze. Oba drążki (1,2) połączone są za pomocą przegubów kulowych ze zwrotnicą. Dolny wahacz składa się z drążka prowadzącego (4) oraz drążka (5) przejmującego siły pionowe. Poza tym widzimy tu stabilizator (6), amortyzator (7). Górne drążki zamocowane są w blachach węzłowych (8,9). Natomiast wewnętrzne strony drążków dolnych (4,5) połączone są z ramą pomocniczą (10).
Zawieszenie tego typu znalazło zastosowanie w Hondzie Prelude i Accord. Składa się z szerokiego, trójkątnego, krótkiego wahacza górnego. Na dolne natomiast zastosowano drążek poprzeczny i wzdłużny drążek reakcyjny.
Wiemy już jak zbudowane jest zawieszenie z dwoma wahaczami poprzecznym, czas przyjrzeć się jak dostosować jego charakter do naszych potrzeb, czyli zerknijmy na ten tym zawieszenia z bardziej projektowego punktu widzenia ;)
Po pierwsze należy zauważyć, że znaczący wpływ na siły przenoszone na wahacze i przeguby zależą od odległości pomiędzy wahaczami, (na rysunku oznaczonej literką "c"). Im większa ta odległość, tym siły są mniejsze, tym samym elementy są mniej narażone na ewentualne odkształcenia oraz tym lepsze prowadzenie samochodu.
Siły na wahaczach |
Pochylenie kół przy przechyłach nadwozia |
Kolejna sprawa wiąże się z długością wahaczy. Poprzez zmianę ich długości jesteśmy w stanie wpłynąć na przemieszczenia kątowe kół przy ich ruchu pionowym, czyli krótko na kąty pochylenia kół. Przy krótszych wahaczach górnych koło dociążone uzyskuje ujemny kąt pochylenia, a koło odciążone dodatni. Co to znaczy? Tyle, że możemy przez to przeciwdziałać niekorzystnym zmianom pochylenia kół, które są związane z poprzecznymi przechyłami nadwozia.
Opracowano na podstawie J.Reimpell J.Betzler-"Podwozia samochodow-Podstawy konstrukcji."
Zamieszczone ilustracje pochodzą z tego samego tytułu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz